Şirketler dijital dönüşüme öncelik verdiğinde, dijital yatırım stratejilerini yeniden şekillendirebilirler, bu da daha iyi iş sonuçlarına yol açabilir. Gelecekteki büyümeyi öngören başarılı bir dijital yol haritası oluşturmak, sonuçları tanımlamakla başlar.
- Geçen yılki 480 milyar dolarlık dijital yatırımlara rağmen; mimarlık, mühendislik ve inşaat (AEC) ve imalat şirketleri, yatırımlarına oranda bir yatırım getirisi (ROI) ön görmüyor.
- Liderler, başarıyı sağlamak için sonuçları tanımlamalı ve bir vizyon belirlemelidir.
- Dijital dönüşüm yapabilmek, önce insan stratejisini yani çalışanlarını dijital dünyada başarılı olma becerileriyle güçlendirmelerini gerektirir.
2020’nin başlarına bir geri dönüş yaparsak pandemi her şeyi alt üst etmeden önce, herkes işine bakıyor, işlerini belirli şekillerde yapıyordu. İki yıl sonra, bir şey netliğini koruyor: Değişim gerekli. İşletmelerin bu yeni normal ve ötesinde var olabilmeleri için dijital dönüşüme, uzaktan çalışmaya uyum sağlamaları, değişken pazarlarda başarılı olmak için yeni iş modellerine geçmeleri kritik öneme sahiptir.
İmalat ve AEC şirketleri, yeni teknolojileri benimseme konusunda tarihte hep yavaş kalmışlardır. Ve bu endüstriler, 2021’de 480 milyar dolara ulaşmış olan edilen dijital yatırımlara sahip olsalar da, harcanan para her zaman kazanılan değere eşit değildir. Bu şirketlerin yarısı mali durumlarını %10 veya daha az artırdı ve bazıları yatırımlarının etkisini hiç göremedi.
Peki neden? İş ve teknoloji konusunda uzmanlaşmış bir pazar araştırma şirketi olan IDC, firmaların %42‘sinin (PDF, s. 2) yanlış bir temel performans izleyerek (KPI’lar) süreçlere değil sonuçlara odaklandıklarını tespit etti. Sadece teknolojiye yatırım yapmak değişim sağlanamaz. Bunun yerine, şirketlerin şunlara ihtiyacı vardır:
- Tutarlı bir dijital yol haritası.
- Liderlerin dijital bir gelecek için vizyon belirledikleri, yukarıdan aşağıya doğru bir değişim.
- Önce sonuçların tanımlandığı, ardından bu sonuçlara ulaşmak için gereken eylemleri belirledikleri geriye dönük bir yaklaşım.
İşte dijital dönüşümün yatırım getirisini artırması için izlenmesi gereken en iyi beş dijital yatırım stratejisi.
1. Optimize Operasyonlar
Çoğu şirket dijital dönüşüme operasyonlarla başlar. Tahmine dayalı bakımı, dijital ikizleri ve otomasyonu düşünün. Gelenekçi bir yaklaşımdan uzak bir organizasyonla, daha fazla görünürlük için insanları, süreçleri ve teknolojileri birbirine bağlayın. Bilgi teknoloji ve bu operasyonlar, gerçek zamanlı analitik veriler sağlayan fiziksel süreçlerin ve varlıkların dijital temsilleriyle iş birliği yapabilir. Ardından, sorunlar ortaya çıkmadan ve kullanıcılar etkilenmeden önce öngörmek ve önlemek için bu bilgileri kullanabilirler. Bu, proaktif, çevik ve bozulmaya daha hazırlıklı şirketler yaratır.
Liderler, her şeyin sorunsuz yürümesini sağlamak için çalışanlarından 7/24 bilgisayar ekranlarını izlemelerini isteyemezler; bu, ölçeklenebilecek bir strateji değildir. İşlemleri sürekli olarak iyileştirmek ve kesintileri en aza indirmek için süreçler otomatikleştirilmelidir. Örneğin, AEC şirketleri ve bina sahipleri, her varlığın işlevini sürekli olarak izlemek ve iyileştirmek için gerçek zamanlı verileri kullanarak dijital ikizlerini devreye alabilirler.
Otomasyon sayesinde şirketler işletme sermayesini azaltabilir ve likiditeyi artırabilir çünkü bu sayede her şey daha hızlı gerçekleşir. Firmalar, manuel süreçlere güvenmeden hızla ölçeklenebilir, yeni yetenekler kazanabilir, teslimat hızını artırabilir ve yeni gelirler sağlamak için güvenilirlik yaratabilirler. Sonuç olarak, bu yetenekler daha fazla operasyonel çevikliğe yol açar.
Optimize edilmiş operasyonlar hakkında daha fazla bilgi edinmek için, bir Amerikan şirketi Kimley-Horn’un CIO’su ve Üretim Teknolojileri Birliği’nin (AMT) CTO’sunun yer aldığı bu ayrıntılı makaleyi okuyun.
2. Veriye Dayalı Karar Verme
Veri, dijital dönüşümün raison d’être‘si dir. Dijital ikizler, gösterge tabloları, makine öğrenimi ve yapay zekâ yazılımları; firmaların bilinçli kararlar alabilmesi için gerçek zamanlı analitik veriler sunar. Ancak bu verinin yalnızca %3’ü (PDF, s. 6) uygulanır. Dijital dönüşümün hızlanması ile, önümüzdeki beş yıl içerisinde, önceki 10 yıla oranla 2,5 kat daha fazla veri (PDF, s. 6) üretilecek. Şirketler, her düzeyde daha iyi karar vermeyi teşvik etmek için verileri eyleme dönüştürmelidir.
Şirketler, kullanıcı davranışlarını ve tercihlerini daha iyi anlamak ve optimum müşteri deneyimleri sağlamak için müşteri temas noktalarında (Apple’ın cihazlarında yaptığı gibi) bilgi toplamalıdır.
Kullanıcılar başka bir veri hazinesidir. Şirketler, kullanıcıları ile yalnızca bir kez sunum yapmak yerine, kişiselleştirmeyi sağlamak ve kullanıcı davranışını daha iyi anlayabilmek için her temas noktasında bilgi toplamayı hedeflemelidir; bu, insanların %71‘inin beklediği bir şeydir. Ancak tüketici verilerinin toplanması gizlilik endişelerini artırıyor. Müşterilerin %83ü daha kişiselleştirilmiş bir deneyim için bilgilerini sağlamayı düşünüyor olsalar da şirketler kullanıcıların neyi paylaşacakları konusunda kararı kendilerinin vermesine izin vermelidir. Kabul ederlerse liderler, çalışanlarına daha iyi değer sağlamak için verilerin gücünü kullanabilir.
iPhone’unuza bakın. Kilidi her açtığınızda, veri üretiyorsunuz. Yapay zekâ, insanların Apple telefonlarıyla nasıl etkileşim kurduklarını, hangi yönlerinden hoşlanıp hoşlanmadıklarını anlamasına yardımcı olmak için sürekli kalıplar belirliyor. Bu bilgiler, mühendislerin kullanıcı deneyimini sürekli iyileştirerek, gelecekteki sunacakları özellikleri tasarlamasına yardımcı oluyor.
Verilerden etkin bir şekilde yararlanmak, tepeden gelmesi gereken bir zihniyet değişikliğini gerektirir; En yüksek performansa sahip AEC şirketlerinin %60‘ı C-suite odaklı bir veri stratejisine sahiptir. Veriye dayalı kararlar vermek yeniliğe yol açar ve AEC ve imalat şirketleri için rekabet avantajı yaratır.
3. Önce İnsan Stratejisi
Şirketler, teknolojiye ve insanlara paralel olarak yatırım yaparak, dijital dünya için yetenekli bir iş gücü yaratmalıdır. Dijital dönüşüm, önce insan stratejisini geliştirmenin kapısını açıyor. Otomasyon manuel süreçleri devraldıkça, çalışanlar yenilik yapmalarını ve değer yaratmalarını sağlayan rollere geçebilirler. Verileri birleştirmek ve çalışanları herhangi bir yerde, herhangi bir zamanda, herhangi bir cihazda birbirleri ile etkileşime geçirmek için bulut teknolojisinden yararlanarak kurumsal çapta iş birliğini kolaylaştırın. AEC ve üretim sektörlerinde ve geleneksel olarak operasyonları yönetmek için insanların olmasını gereken endüstrilerde, sanal ve artırılmış gerçeklik sayesinde 2023 yılına kadar çalışanların %30‘u (PDF, s. 7) uzaktan erişim sağlayacak.
Akıllı şirketler, teknolojiye ve insanlara aynı anda yatırım yapar (örneğin, çalışanları artırılmış gerçeklik yoluyla tahmine dayalı fabrika bakımı yapmaları için eğitir) ve böylece dijital dünya için yetenekli, güçlendirilmiş bir iş gücü yaratır.
Önce insan stratejisi oluşturmak, beceri geliştirmeyi ve dijital yatırımlardan yararlanmak için yeni çalışma yollarını destekleyen kurumsal bir dönüşüm gerektirir. Heyecan yaratmak ve katılım sağlamak önemlidir. Liderler oyunlaştırma yoluyla öğrenme sunabilir, çalışanlara yeni unvanlar verebilir veya çalışanları sürekli değişime dahil etmek için çalışanlarının tanınırlıklarını artırabilirler. Milyonlarca insan Büyük İstifa olarak adlandırılan şekilde işlerini bırakıyor; şirketlerin yetenekleri çekmek ve elde tutmak için teknolojiden yararlanmaları ve insanların uyum sağlamasına yardımcı olmak için sürekli öğrenme fırsatları yaratması gerekiyor.
Autodesk şirketinde, teknolojideki büyüme, insanlara bağlılıkla örtüşüyor. Bulut teknolojisine geçiş sırasında, çalışanların hangi becerilere sahip olduğunu ve bu geçiş boyunca onları desteklemek için gelecekte nelere ihtiyaç duyulacağını anlamak önemliydi. Bu değerler CEO’muz tarafından bizlere ulaşmıştır. CEO’muz bir vizyon belirler, bu vizyonu ifade eder ve takım olarak galibiyetleri kutlayarak heyecan yaratır. Önce insan stratejisine yatırım yapmak Autodesk’in DNA’sındadır.
Önce insan stratejisi hakkında daha fazla bilgi edinmek için, İngiliz şirketleri Mott MacDonald ve XpertRule’un yer aldığı bu ayrıntılı makaleyi okuyun.
4. Ölçekte İnovasyon
İnovasyon, dijital yatırımların yatırım getirisini artırmaları için kritik bir öneme sahiptir. Birçok lider yeniliğe öncelik verirken, değişimi nasıl başlatacaklarından emin olmayabilir, günlük operasyonlara fazla odaklanabilir veya başarısızlık korkusu yaşayabilir. Ancak işletmelerini geleceğe hazır hale getirmek için liderlerin, ölçekte başarılı bir şekilde yenilik yapmak için bir öğrenme zihniyetini benimsemeleri gerekmektedir.
Liderler, yeni yöntemlerin faydalarını ileterek, hedefle ilgili vizyonlarını paylaşarak ve işi sürdürürken oraya nasıl ulaşacaklarına dair bir yol haritası sunarak bir inovasyon kültürü yaratabilirler. Kısacası şeffaflık çok önemlidir.
Liderler, pandemi sırasında Çin’de 13 günde 1000 yataklı bir hastane tasarlayıp inşa eden iki AEC firmasının yaptığı gibi, ölçekte yenilik yapmak için bir öğrenme zihniyetini benimsemelidir.
AEC ve imalat şirketleri, dijital yatırımlar yaparak bir inovasyon çağını müjdeliyorlar. Yeni müşteri etkileşimi stratejileri (örneğin sanal deneyimler) tasarlamak ve yeni gelir akışları oluşturmak için üretken tasarım, katmanlı üretim ve robotik gibi yatırımlardan yararlanmaları gerekiyor. Ölçek ve hız açısından harika bir inovasyon örneği, pandeminin başlarında Çin’de 13 gün içinde 1.000 yataklı bir hastane tasarlama ve inşa etmenin, dijital dönüşüm ve veriye dayalı işbirliği ile mümkün kılınan inanılmaz başarısıdır.
Ölçekte inovasyon hakkında daha fazla bilgi edinmek için Alman şirketleri EDAG ve ATP’yi içeren bu ayrıntılı makaleye göz atın.
5. Dijital Ekosistemler
Dijital dönüşüm sadece dahili teknolojiyi yükseltmekle alakalı değildir. IDC‘nin bildirdiği gibi, “bir kuruluşun değer üretme yeteneği, giderek yeni bir dijital ekonomiye katılımına bağlı olacaktır.” Gelecekteki başarıları için şirketler, emsalleriyle güçlerini birleştirmeliler. Bu açık kaynak ve bilgi alışverişi, riskten kaçınan liderleri endişelendirebilir, ancak asıl risk izole bir şekilde faaliyet göstermektir.
Deloitte Üreticiler, Verimlilik ve Yenilik İttifakı (MAPI) verilerine göre:
- Üreticilerin %85’i dijital ekosistemleri rekabet güçleri açısından kritik olarak görüyor.
- Endüstri ekosistemleri, dijital dönüşümün hızını ikiye katlıyor.
- 15 veya daha fazla stratejik ittifak oluşturmak geliri ikiye katlayabilir.
AEC için tedarik zinciri gecikmeleri, bir proje bütçesinin %30‘una mal olabilir. Dijital bir ekosistemin parçası olarak şirketler, tedarik zincirini oluşturmak için kaynakları, malzemeleri ve varlıklarını paylaşabilirler. Birbirlerinin başarılarından ve başarısızlıklarından ders alabilir, işbirlikçi ağlar aracılığıyla yeniliği artırabilir ve firmalarını bir topluluk olarak daha da güçlü hale getirebilirler. Dijital dönüşüm artık cesur bir hareket değil, günümüz piyasasında standart bir uygulamadır. Ancak dijital yatırımların meyvelerini toplamaları için liderlerin, kurumsal dönüşüme öncülük etmesi ve nihai hedefe odaklanmaları gerekmektedir.